Nytt hälso- och sjukvårdsavtal för stärkt samarbete i Lilla Edet

Nytt avtal från 2027 stärker samordnad vård mellan kommun och region.
Nytt hälso- och sjukvårdsavtal stärker samarbetet i Västra Götaland
Från och med 1 januari 2027 träder ett nytt hälso- och sjukvårdsavtal i kraft mellan Västra Götalandsregionen och länets 49 kommuner, däribland Lilla Edet. Avtalet syftar till att tydliggöra ansvarsfördelningen och förbättra samarbetet när patienter får vård både från kommun och region, med särskilt fokus på vård i hemmet och särskilda boenden.
Avtalet bygger på patientens behov och planeras gemensamt av patient, kommun och region för att skapa en mer samordnad och trygg vård. Det är en del av den nationella inriktningen för "Nära vård", som betonar personcentrerad och förebyggande vård med stärkt primärvård. Förberedelser inför avtalet startar hösten 2026 med dialogkonferenser för att stärka samarbetet mellan kommuner och region.
Relevanta källor
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.


